Vážení pozůstalí,
přijměte prosím od Nemocnice sv. Alžběty Na Slupi upřímnou soustrast nad úmrtím vašeho blízkého.
Rádi bychom Vám zde sdělili několik důležitých informací, které Vám mohou pomoci se orientovat v této nelehké chvíli.
O úmrtí pacienta je vždy informována osoba blízká, nebo jiná osoba uvedená ve zdravotnické dokumentaci zemřelého. Nezbytné informace týkající se úmrtí pacienta podává ošetřující lékař oddělení, kde k úmrtí došlo.
Dle platných právních předpisů mohou být osobě blízké po předložení občanského průkazu předány věci osobní potřeby - oblečení, obuv, hygienické potřeby, knihy a časopisy, potraviny, kompenzační pomůcky (brýle, naslouchátka, berle, hůl, snímatelné zubní náhrady apod.), hotovost do 1000 Kč. Tato pozůstalost bude předána příbuzným v řadě přímé, tj. předci a potomci, jiným osobám v poměru rodinném či obdobném (sourozenci, manžel, registrovaný partner aj.) nebo osobám blízkým zemřelého. Převzetí věcí stvrzuje pozůstalý svým podpisem, přičemž při předání uvede číslo občanského průkazu, telefonický kontakt a vazbu k zemřelému. Pozůstalý obdrží kopii předávacího protokolu.
Vydání věcí osobní potřeby:
Probíhá po předchozí domluvě na příslušném lůžkovém oddělení, na kterém byla osoba hospitalizovaná staniční sestrou nebo pověřeným personálem.
Kontakt: Telefonní čísla jednotlivých oddělení jsou uvedena v záložce Kontakty
Cennosti, předměty ze žlutého či bílého kovu, šperky, finanční hotovost nad 1000 Kč, platební/kreditní karta, vkladní knížky, cenné papíry (směnky, šeky), klíče; hodinky, televize, osobní počítače, mobilní telefon, notebook, tablety a ostatní předměty větší hodnoty než 1000 Kč se dle zákona nevydávají, protože se stávají předmětem dědického řízení a jsou uloženy v depozitu nemocnice. Lze je vydat pouze na základě rozhodnutí soudu opatřeného doložkou právní moci, nebo na základě žádosti notáře činného v řízení o dědictví po zemřelém.
Vydání cenností a peněžní hotovosti pozůstalým na základě rozhodnutí soudu:
Probíhá po předchozí telefonické domluvě v pracovní dny na účetním oddělení nemocnice.
Kontakt: Ing. Helena Poláchová – záložka Kontakty
Osobní doklady se ze zákona nevydávají, jsou uloženy v depozitu a bez zbytečného odkladu se odevzdávají Obvodnímu úřadu MČ Praha 2 - Oddělení matriky.
List o prohlídce zemřelého obdrží přebírající v momentě předání pozůstalosti. Osoba zajišťující pohřbení předá list pohřební službě, kterou si zvolí k zajištění pohřbu.
Nemocnice odevzdá občanský průkaz zesnulého/é Obvodnímu úřadu městské části Praha 2 – oddělení matriky – úmrtí (Úřad městské části Praha 2, nám. Míru 20, 120 39 Praha 2, 1. patro, kancelář č. 107, úřední hodiny: pondělí a středa 8:00–12:00, 13:00–17:30), která vydá do 30 dnů úmrtní list. Pracovnice matriky zašle úmrtní list do bydliště pozůstalých a České správě sociálního zabezpečení, která zastaví výplatu důchodu. Pracovnice matriky zároveň informuje příslušný soud (dle trvalého bydliště zesnulého/é) o úmrtí. Daný soud ustanoví notáře, který vyřizuje dědictví a sám kontaktuje pozůstalé.
Postup při úmrtí stanoví zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví. V případě, že došlo k úmrtí ve zdravotnickém zařízení, hradí náklady spojené s uložením těla zemřelého toto zdravotnické zařízení po dobu 48 hodin od úmrtí. Náklady spojené s uložením těla po uplynutí této lhůty a s jeho převozem nebo s jeho uložením po uplynutí této doby u jiného subjektu hradí ten, kdo sjednává pohřeb.
V přilehlém klášterním kostele Panny Marie Bolestné u alžbětinek, která sousedí s naší nemocnicí, je možné po domluvě s duchovním správcem zajistit pohřeb i zádušní obřad.